LIK Lighting

Dynamics Business Central med logistikløsning styrker overblik, effektivitet og udvikling

”Vi kan håndtere større ordremængder på kortere tid”

LIK Lighting gik i luften med sin nye Business Central ERP-løsning 1. juni 2019.

Jesper Hansen, COO/CFO og projektansvarlig hos LIK, er godt tilfreds med de indfriede gevinster fra den nye Dynamics Business Central løsning. Særligt med hensyn til lageret og projektafdelingen. Og han ser masser af forbedringer og nye muligheder for den økonomiafdeling, han til dagligt leder: 

- Ét af vores vigtigste mål er at kunne håndtere flere ordrer på mindre tid. Og med vores nye løsning er vi netop blevet i stand til at agere hurtigere med færre ressourcer. Hele virksomheden arbejder bedre og mere sammen, fortæller Jesper Hansen. 

Forældet system og manuelle processer spændte ben for vækstplaner

Før den nye Business Central-løsning, havde LIK Lighting en Navision-løsning, som stod i vejen for virksomhedens vækstplaner. Mange subsystemer og manuelle arbejdsgange gjorde det svært for belysningsvirksomheden at håndtere lager og disponering.

Hvad der tidligere var en udfordring er nu blevet til en komplet logistikstyring med lokations- og placeringsstyring. Og de mange manuelle arbejdsprocesser er nu samlet og automatiseret i en ny Business Central-løsning: 

- Det overskyggende mål for os er at udvide vores forretning, så vi kommer ud til nye segmenter. Det kræver, at vores økonomisystem er gearet til det, så vi leverer de rigtige løsninger hver gang baseret på de rigtige stamdata i systemet. Og det hjælper vores nye Business Central-løsning med, siger Jesper Hansen.

”Vi har fået automatisk indlæsning og betaling af fakturaer, som giver bogholderiet en væsentlig tidsbesparelse. Samtidig kan vi opbevare dokumenter digitalt, som vi tidligere har opbevaret og bogført analogt. Så vi sparer ikke bare tid, men undgår også en masse spild.”

Jesper Hansen, COO og CFO i LIK A/S

Samlet overblik over forretningen

Foruden at få sine produkter markedsført til nye segmenter, arbejder LIK Lighting internt med at bygge større præcision ind i firmaets processer. Begge dele kræver, at der er fuldkomment styr på stamdata, og at medarbejderne kan stole på oplysningerne i ERP-systemet.

LIK’s data bliver håndteret samlet i standardsystemet, Dynamics Business Central, hvor alt fra tid til varer er registreret. Alle afdelinger – lager, bogholderi, salg og indkøb – arbejder nu i én integreret løsning. 

Det samlede overblik giver ifølge Jesper Hansen særligt én fordel: 

- Det betyder, at vi økonomisk har styr på, hvor vi tjener pengene, og hvor vi ikke gør. 

Overblikket styrkes yderligere via LIK’s nye logistikløsning, som indeholder styring af lokationer og placeringer på lageret. På den måde er det blevet nemmere for alle at finde varer og reservedele. 
Det nye system har også gjort det muligt for de enkelte projektansvarlige at se indkøbspriser og købe varer hjem til projekter, hvilket tidligere blev udført af en indkøber. 

Logistikløsning optimerer varelager og ordre-flow

Oprindeligt var det planen at få implementeret et mindre Warehouse Management System. Under projektet voksede ambitionerne dog. Projektgruppen hos LIK var klar på mere. Der blev derfor hurtigt sadlet om i projektet, så LIK Lighting i dag står med en fuldt avanceret logistikløsning. 

Logistikløsningen har blandt andet resulteret i, at ordre-flowet er blevet mere effektivt fra salg til køb, så det er nemmere at styre, hvornår varer kommer ind og ud. Det er også blevet lettere at håndtere kundeindividuelle løsninger og bruge standard lageraktiviteter til at samle ordrer på kundeordrer. 

Digital udvikling af forretningen løftes af ny Business Central-løsning

LIK’s forretningsmodel har udviklet sig en del siden etableringen i 2000. Med den nye Business Central-løsning er virksomheden nu klar til at gå fremtiden i møde, næsten uanset hvad den bringer: 

- Vi var tidligere en engrosleverandør, men tilbyder i dag vores egne produkter. Derfor er vi i gang med at integrere Business Central med webshop og fragtmodul. Derudover er der skabt integration til én af vores største leverandører, som tidligere ikke var muligt. Så nu kan vi skalere onlineforretningen, uanset hvor hurtigt, det kommer til at gå. 

”Vi tilbyder i dag vores egne produkter. Derfor er vi i gang med at integrere Business Central med webshop og fragtmodul. Derudover er der skabt integration til én af vores største leverandører, som tidligere ikke var muligt. Så nu kan vi skalere onlineforretningen, uanset hvor hurtigt, det kommer til at gå.”

Jesper Hansen, COO og CFO i LIK A/S.

Større sammenhæng mellem systemer og afdelinger

LIK’s nye løsning indeholder blandt andet modulet Faktura Workflow, som hjælper med at automatisere fakturering og opbevaring af dokumenter i økonomiafdelingen: 

- Vi har fået automatisk indlæsning og betaling af fakturaer, som giver bogholderiet en væsentlig tidsbesparelse. Samtidig kan vi opbevare dokumenter digitalt, som vi tidligere har opbevaret og bogført analogt. Så vi sparer ikke bare tid, men undgår også en masse spild, siger Jesper Hansen. 

LIK Lighting er i det hele taget nået langt med at automatisere processer og fjerne manuel håndtering. Den næste tid skal blandt andet gå med at få endnu flere synergier ud af, at systemerne er fuldt integrerede med hinanden: 

- Vi er ved at integrere vores nye tegneprogram, Revit, med Business Central, så tegninger og styklister automatisk bliver læst ind i Business Central, og så vi kan lave tilbud ud fra det med de enkelte dele, der skal bruges, forklarer Jesper Hansen. 

På den måde bliver centrale afdelinger – projektafdeling, økonomi og lager – bundet bedre sammen. Synergien sparer LIK Lighting for tid og betyder, at handelsvirksomheden kan agere hurtigere på kunders efterspørgsel. 

LIK og Business Central bestod testen under Corona-nedlukningen

De mange digitale processer og optimeringer blev for alvor testet af i Corona-nedlukningen, hvor det fra den ene dag til den næste blev nødvendigt at have styr på sine processer og have de nødvendige digitale systemer til at kunne arbejde fra distancen. 

Jesper Hansen er ikke i tvivl om, at den nye Business Central-løsning bestod testen i den svære tid: 

- Særligt i Corona-tiden, hvor vi har været hjemsendt i længere tid, har det vist sig, at vi med vores nye system rent faktisk har kunnet håndtere en stor del sagshåndtering på mindre tid. Jeg er ikke sikker på, at vi kunne have håndteret perioden nær så godt, på vores lager og i tegnestuen, uden den nye løsning. 

Valgte en specialiseret ERP-partner der kunne udfordre

Business Central-projektet, som var inddelt i sprints, forløb med godt samarbejde mellem LIK Lighting og Bredana Solutions. LIK’s krav og forventninger til det nye ERP-system blev løbende drøftet og implementeret: 

- Jeg oplever, at Bredana Solutions er gode til at stille de kritiske spørgsmål og forklare konsekvenserne ved forskellige valg, fremfor blot at eksekvere på vores kommando, siger Jesper Hansen. 

Bredana Solutions har specialiseret sig i virksomheder indenfor handel/logistik og produktion, hvilket gjorde positivt indtryk på økonomichefen og medarbejderne hos LIK Lighting: 

- Vi kan godt mærke, at de henvender sig til kunder i vores branche og med vores størrelse. Vores virksomhed var ikke blot et nummer i rækken. Bredana Solutions kommer med den nødvendige indsigt i vores processer og er derfor i stand til at sparre med os og udfordre vores idéer. 

Styringen af økonomi, tidsplan, samt løbende forventningsafstemning via styregruppemøder, blev forankret via Bredana Solutions’ agile projektmodel, Bredana Modellen. 

Bredana Modellen sikrer, at justeringer i et Dynamics-projekt bliver taget på forkant. Kort sagt en succesfuld implementering uden overraskelser, som kommer i mål til aftalte tid og økonomi.

Om LIK Lighting

LIK Lighting leverer indendørs og udendørs belysningsløsninger til det professionelle og private marked. Herunder er LIK Health et innovative belysningskoncept med det sunde lys, som automatisk tilpasser sig det naturlige lys i løbet af dagen. LIK Lighting blev grundlagt i år 2000 og har hovedkvarter i Vejle, Danmark og beskæftiger 20 dedikerede medarbejdere, som er eksperter på hver deres felt.

Vil du vide mere?

Vi giver gerne en demo i Dynamics 365 og et prisestimat på jeres næste løsning. Udfyld formularen og bliv kontaktet. 

keyboard_arrow_up